Kennisdeling binnen de KNVI - Boek Informatieprofessional 3.0 - deel 10
KNVI ziet het als haar taak om de ontwikkeling van informatieprofessionals te bevorderen en attendeert je dan ook graag op het volgende hoofdstuk uit het door KNVI uitgegeven boek Informatieprofessional 3.0, een bloemlezing van artikelen die ons vakgebied beschrijven. Lees nu het hoofdstuk 'Innovatie, een zaak van pragmatiek' geschreven door Koen van Turnhout, Robert Holwerda, Marjolein Jacobs en René Bakker.
Hoe leren bedrijven van en ín hun dagelijkse praktijk? Wanneer we denken over een onderzoekend en innovatief bedrijfsleven dan maken we vaak twee gerelateerde denkfouten. Ten eerste zijn we geneigd onze aandacht te richten op de radicale innovaties die de hele markt op zijn kop zetten, zoals de iPod of de taxi-app van Uber; terwijl stapsgewijze, graduele innovatie niet alleen veel meer de norm is, maar op de langere duur ook een groter effect heeft op het bedrijfsleven als geheel. Ten tweede kijken we, als we iets willen leren hoe bedrijven kunnen vernieuwen, vaak naar de grote technologiebedrijven zoals Apple of Google; terwijl het speelveld voor vernieuwing bij een klein ICT- of mediabedrijf weleens heel anders zou kunnen zijn. De vraag is of we de praktijk wel echt begrijpen (Goodman et al., 2011).
>> Lees hier het complete hoofdstuk Innovatie, een zaak van pragmatiek