Kennisdeling binnen de KNVI - Boek Informatieprofessional 3.0 - deel 3
Bij de start van 2017 van de nieuwe KNVI hebben we een aantal professionals en academici gevraagd mee te werken aan een bloemlezing van artikelen die ons vakgebied beschrijven. Dat heeft geleid tot een inhoudelijk fundament waarop de huidige KNVI verder is uitgebouwd. Een groot deel van die artikelen is en blijft actueel. Die presenteren we via deze nieuwsbrief en onze website aan de leden.
Dit keer besteden we aandacht aan het volgende artikel in Deel 1, Digitale Transformatie - 'Sociale innovatie' van Erik de Vries.
Er bestaan verschillende omschrijvingen van sociale innovatie waarvan er een aantal zijn opgenomen in het kader. De overeenkomst tussen deze definities is dat sociale innovatie gaat over vernieuwingen in maatschappelijke domeinen, gebruikmakend van bestaande en nieuwe middelen (resources) waarin hedendaagse sociaal-maatschappelijke doelen, normen en waarden worden nagestreefd. Daarmee sluit sociale innovatie aan bij de algemene gedachte dat in innovatie niet zozeer het vernieuwende interessant is (wat nieuw is, is altijd relatief ten opzichte van het oude en de doelgroep), maar het veranderende. Innovatie gaat over veranderende interpretaties van heden en toekomst, veranderende inzet van middelen en veranderende normen, waarden of (ongeschreven) regels (De Vries, 2014). Een beetje afhankelijk van de professionele en wetenschappelijke achtergrond van de definitie van sociale innovatie, staat vernieuwing van sociaal-maatschappelijke instituties, verbetering van sociale relaties (voor achterblijvende groeperingen), betrokkenheid van de civil society of wat kan worden bereikt met technologische toepassingen centraal.