Interview met Ron Onrust: ‘Het motto is al decennia: weinig lezen, veel weten’
Sinds 1 januari 2022 bestaat de nieuwsbrief IT-infra 25 jaar. Deze nieuwsbrief vindt zijn oorsprong bij de NGN, een van de beroepsverenigingen die opging in de KNVI en nu de Interessegroep IT Infra. IT-journalist Ron Onrust is initiatiefnemer en maker van deze nieuwsbrief, al 25 jaar lang. Reden voor een gesprek.
Bijna 2500 edities van de nieuwsbrief IT-Infra maakte en verstuurde Onrust de afgelopen 25 jaar. Op vakanties na, maakt hij elke week trouw twee edities. Zelf zou hij liever ook tijdens vakanties het verschijningsritme van twee edities per week blijven vasthouden. “Maar dat kan ik mijn gezin niet aandoen. Het stoppen en weer opstarten kost me meer energie dan het aanhouden van een ritme. Mijn vakanties zijn ook nooit langer dan twee weken.”
Wat energie kost, is het bijlezen van twee weken van nieuws, zegt Onrust. Dat is niet iets dat hij vervelend vindt, want de IT-infranieuwsbrief ‘is echt zijn ding’. “Dat de nieuwsbrief al 25 jaar oud is, is daaraan te danken. Het zorgt ervoor dat ik kan schrijven, het vervult die behoefte van mij. Ik ben heel erg geïnteresseerd in het IT-gebeuren. Daarom vind ik het leuk om deze nieuwsbrief te maken.”
Waarom ben je ermee gestart?
“Schrijven past bij me. Toen ik met schrijven startte, werkte ik als IT’er bij een groot bedrijf. Als je een beetje kunt schrijven en je weet waar je het over hebt, dan val je op. Voor ik het wist, zat ik eind jaren negentig in allerlei redacties; ik maakte bijvoorbeeld de rubriek Novellties in het blad LanVision. In 1996 zei de toenmalig hoofdredacteur van LanVision Gerard Zonjee: ‘waarom doe je wat je in het blad doet, ook niet op het internet’. Het internet kwam toen net op. Ik ben gaan nadenken over een format. Eind 1997 maakte ik een paar proefedities en op 1 januari 1998 ben ik officieel begonnen met wat toen nog de NGN-nieuwsbrief heette. De NGN is overgegaan in verschillende verenigingen, en de nieuwsbrief is meegehobbeld. Waarschijnlijk omdat de nieuwsbrief redelijk populair was en is.”
Hoe kwam je bij dit format?
“Bij het bedenken van het format ben ik uitgegaan van wat ik zou willen als consument. Ik kwam zo tot een frequentie van twee keer per week. Als ik elke dag een nieuwsbrief zou maken, zou het geleuter worden. Met een verschijning van twee keer per week kon ik nieuws van meerdere dagen meenemen. De indeling is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven; eerst komt het nieuws, gevolgd door een rubriek links en software-updates en onderaan staat de rubriek offnet. Daarin plaats ik het nieuws dat grappig is om te weten.
Ik heb eigenlijk een paar basisprincipes die ik heel strikt hanteer. Het nieuws moet relevant en nieuw zijn, het nieuws moet feitelijk zijn, feiten en meningen houd ik gescheiden en je leest bij mij zoveel mogelijk inhoud in de nieuwsbrief, want er zijn geen doorkliks naar het volledig artikel.”
Is de inhoud veranderd?
“Ja, die heeft wel veranderingen ondergaan. Dat komt vooral omdat de IT volwassen is geworden. In 1998 was het nog onzeker hoe de IT-wereld zich zou ontwikkelen. Alles wat nieuw was, was hot. Er hoefde maar iets te gebeuren en dat kon al enorme consequenties hebben. De komst van het internet en de cloud hebben het werk van de IT’er natuurlijk enorm veranderd.
Toen ik begon kon ik eigenlijk met alles wat voorbij kwam iets voor de nieuwsbrief. Elke nieuwe versie of nieuwe functie was interessant. Dat is nu heel anders. Ik denk dat ik slechts met 2 procent van al het nieuws dat ik zie, iets doe voor de nieuwsbrief. Dat betekent dat ik nu veel meer tijd kwijt ben aan lezen en vinden van nieuws. Het motto is al decennia: ‘weinig lezen, veel weten’.”
Hoe selecteer je?
“Wat ik probeer is om in een nieuwsbrief een totaalbeeld van het relevante nieuws te geven, zodat de doelgroep niets anders meer hoeft te lezen. Mijn doelgroep zijn IT’ers die met het werk bezig zijn en geen tijd hebben om te lezen. Mensen die volcontinu nieuws lezen op het internet, zijn niet mijn doelgroep.
Ik ben heel strikt in waarover ik schrijf. Het moet gaan over IT en interessant zijn voor de IT’er. Andere uitgaven bijvoorbeeld zijn ook over auto’s gaan schrijven omdat daar software in zit, daar hou ik me verre van. Ik hou me niet aan een minimaal aantal artikelen. Ik wil geen geleuter schrijven. Dus als er geen nieuws zou zijn, zal er geen nieuwsbrief uitkomen. Dat is nog nooit voorgekomen.”
Hoe toets je of het nieuws dat je selecteert relevant is?
“Dat is voor mij moeilijk. Tot vijf jaar geleden maakte ik een rubriek in IT-infra waarvoor ik een systeembeheerder interviewde. Zo hield ik voeling met de werkvloer. Nu voel ik me af en toe wel een huiskamergeleerde. Toen ik dat zei tegen Raymond Comvalius en Sander Berkhouwer bij wie ik maandelijks aanschuif in hun podcast ITBros waren ze dat gelukkig absoluut niet met me eens, omdat ik in de afgelopen jaren veel heb gezien en die ontwikkelingen ook kan duiden.”
Is er ruimte voor opinie in de nieuwsbrief?
“Ik geef af en toe mijn mening op ontwikkelingen door onpartijdig naar verschillende partijen te kijken en zo ongekleurd mogelijk commentaar te leveren. Lezers stellen dat op prijs, merk ik door de reacties. Het geeft een zekere duiding aan het droge nieuws. Het gebeurt de ene nieuwsbrief vaker dan de andere.
Ik scheid mijn mening wel duidelijk van het feitelijke nieuwsbericht. Eerst komt het nieuws en dan staat mijn mening er cursief onder. Ik wil niet dat mijn mening doorsijpelt door iets feitelijks. Feiten en meningen moeten strikt gescheiden blijven.”
Wat is je bijgebleven van die 2500 nieuwsbrieven?
“Hoewel het minder leuk is, maken de in memoriams indruk. Die schrijf ik als iemand van de vereniging overlijdt. Dat is recent gebeurd en ook in het verleden.
Wat me ook bijgebleven is, is toen in 2000 Bill Gates ermee ophield bij Microsoft, ik dat nieuws tegenkwam midden in de nacht. Ik heb dat nieuws toen nog mee kunnen nemen in de nieuwsbrief die ik die ochtend verzond. Ik dacht toen: ‘mensen die mijn nieuwsbrief lezen, hebben het in Nederland als eerste gezien.’
We kregen als NGN vaak het verwijt dat we een Novellclubje waren. Dat was niet terecht, we waren wel kritisch. Bij het teruglezen kwam ik opiniestukken tegen uit 1998 die bijzonder kritisch waren op Novell. Ik benoemde toen dat het einde van Novell misschien wel in zicht was. Achteraf blijkt dat ik gelijk heb gehad, dat vond ik leuk om te zien.”
Waar ben je trots op?
“Dat de IT-infranieuwsbrief 25 jaar bestaat. Welke emailnieuwsbrief is er nu 25 jaar oud.”
Over Ron Onrust
Sinds 1993 schrijft Ron Onrust over IT. Hij zag redelijk wat redacties, bijvoorbeeld die van Computable, AG Connect en IT Executive. Onrust was hoofdredacteur van LanVision en HCC!Digizine. Naast zijn werk aan de IT-Infranieuwsbrief beheert Onrust het Youtubekanaal Onrust!. Dat kanaal wil hij de komende jaren verder uitbouwen. In 2017 zette hij een video online die inmiddels meer dan 18 miljoen views heeft. In die video vertelt Onrust hoe hij een touringcar ombouwde tot luxe camper. Inmiddels staan er ook video’s op het kanaal over de meubels die hij maakte en is zijn kanaal inmiddels meer dan 40 miljoen keer bekeken.