De opgevreten creativiteit en ERNIE

Alle nieuws

De opgevreten creativiteit en ERNIE

Het thuiswerken heeft de creativiteit opgevreten. En we hebben het niet eens door. Deze innovatiestrateeg heeft het thuiswerken overleefd. Maar heeft hij echt geleefd en wat is er over van de ruimte voor creativiteit? Hoeveel tijd en moeite kunnen en willen we met z’n allen weer steken in onze innovatiekracht. Joey Gonesh en ERNIE houden je een spiegel voor.

5 oktober 2021

De volkskrant van woensdag 21 september kopte "het thuiswerkadvies verdwijnt”. Het nieuwe advies: werk thuis als het kan, op kantoor als het moet.

Waar ik toen corona net de kop op stak vol was van de voordelen van het nieuwe werken op steroiden, merkte ik 6 maanden geleden dat ik er niet meer zo’n fan van was. Ik heb thuiswerken overleefd. Maar of ik echt heb geleefd? Mijn werk-privé balans was verworden tot een privé-werk balans. Het nauwe contact met de kinderen en de vrouw was initieel heerlijk: meer verbonden. Toch dacht ik 6 maanden geleden: f*ck wat is mijn wereld klein geworden.

Het thuiswerken heeft de creativiteit opgevreten. En als je niet uitkijkt heb je het niet eens door. Het gaat om die creativiteit die ontstaat bij dat casual gesprek bij het koffiezetapparaat. Of als je je collega’s over een onderwerp hoort praten en bam! tot een inzicht komt. En al helemaal als je lekker brainstormt met elkaar. Ik ben erachter. Ik hou meer van mensen dan van schermen. Elk gesprek dat ik tegenwoordig voer leidt tot een diep gevoel van zingeving.

De interactiearmoede van het afgelopen jaar doet me terugdenken aan een interview met een ervaren leraar aardrijkskunde. Ik was benieuwd naar hoe hij het lesgeven via een scherm ervaarde. Via Zoom vroeg ik hem wat het grootste verschil was. En hij zei het prachtig: eerder kreeg ik per les misschien wel 100 vragen, nu zijn het er 10.

Ebitgraaien

Het stomme is dat sommige mensen denken dat de schermsamenleving het nieuwe normaal moet worden. Deze week sprak ik een global IT manager van internationaal farmaceutisch bedrijf. Het topmanagement had het idee het vliegen af te schaffen. Ze vergaderden toch al via een scherm, en de business ging gewoon door. Snelle manier van ebitgraaien. En ze hebben niet door hoe belangrijk face to face interactie is voor de uitwisseling van ideeën.
 

Terug naar creatief denken. Goede ideeën ontstaan vanuit interactie met jezelf en met je omgeving. De afgelopen jaren is de interactie met jezelf, gefaciliteerd door covid, waarschijnlijk gestegen. Maar met je omgeving nauwelijks. Het resultaat is ideeënarmoede. Geloof je me niet? Kijk dan maar eens naar de kabinetsformatie.

Het lullige aan creatief denken, is dat een creatief idee zo vaak wordt geframed als een zandkasteel, een illusie, een luxe, die je je alleen mag veroorloven als je de rest onder controle hebt. En je raad het al: de rest raakt nooit onder controle. Dus, geen creativitijd.

Wil je nu toch je organisatie wat creatieve zuurstof geven? gebruik dan mijn E.R.N.I.E model. De E staat voor educatie, de R voor reddende engel, de N voor niet storen plek, de I voor ideeënbox en de E voor energie. Vage woorden voor een vaag concept.

Ik maak het vreetbaar in mijn nieuwe boek Innovatie de Baas – Ontwikkel je creatief zelfvertrouwen en boost je innovatiekracht.

Tot Friday!

Joey Gonesh

Joey Gonesh MBA is innovatiestrateeg en oprichter van innovatiebureau Friday out of the Box in Utrecht.

Over de auteur

KNVI's afbeelding
KNVI

Reacties toevoegen is alleen mogelijk voor leden, klik hier om deze pagina te bekijken binnen mijn.knvi.nl.

Volg ons op social media