KNVI kiest voor duidelijke programmering evenementen

Alle nieuws

KNVI kiest voor duidelijke programmering evenementen

KNVI greep de COVID-19-pandemie aan om de propositie voor de leden wat betreft evenementen te herzien. Die leden krijgen naast de bladen, de nieuwsbief en de informatie op de website in 2021 ook zeker tien evenementen met spraakmakende sprekers. Daarbovenop kunnen ze ook aanvullende initiatieven verwachten van de regio’s of interessegroepen.

20 mei 2021

KNVI-bestuurder Tom Dalderup noemt het "de taart met de kersen". “We geven de leden zeker de taart, bestaande uit die tien evenementen die nu online worden georganiseerd. De kersen zijn er ook. Denk bijvoorbeeld aan boeken, lezingen, workshops en bedrijfsbezoeken. Dat is mede afhankelijk van wat er uit de regio’s en interessegroepen wordt georganiseerd.”

Wat was de aanleiding hiervoor?
“Omdat de live-events niet konden doorgaan, kwamen we als beroepsvereniging in de denkmodus terecht. Ook uit ledenonderzoeken bleek al eerder dat we de organisatie van de events anders moesten gaan aanpakken. Als beroepsvereniging willen we duidelijker naar buiten brengen wat er gebeurt. Omdat we regiogroepen en interessegroepen hebben, was dat voor leden eerder niet altijd duidelijk. We kozen voor een eenvoudigere programmering met tien events die zeker op de planning staan. Het zijn evenementen voor een brede doelgroep.”

Hoe zien die evenementen er inhoudelijk uit?
“Het IT-landschap is complex en kent veel verschillende rollen en taken. Dat betekent dat wij als KNVI ook een brede groep leden hebben met meerdere professies. Dus de evenementen, die we Super Tuesdays hebben genoemd, zullen er voor de hele doelgroep moeten zijn. Een goed voorbeeld van zo'n evenement is het eerste evenement in januari over security, waar de CIO van de Universiteit van Maastricht sprak. Het onderwerp is voor iedereen belangrijk, dus het spreekt iedereen aan. Maar omdat deze spreker ook vanuit zijn ervaring vertelde, kon er ook technisch de diepte in worden gegaan. Steeds vaker wordt van de informatieprofessional een M-profiel verwacht. De professional moet de diepte kunnen ingaan, op verschillende terreinen, en moet de dialoog kunnen aangaan met de andere terreinen. Precies dat proberen we ook te doen in de opzet van onze events.”

Hoe zijn de onderwerpen tot stand gekomen?
“We hebben met een brede groep gekeken naar de terreinen waar momenteel veel verandering plaatsvindt. Bij onze bladen hebben we bijvoorbeeld de agenda’s opgevraagd. Zo ontstaat er per maand een focusgebied, soms ook met verdiepende sessies er rondom heen.

Hoe kijk je op die eerste evenementen terug?
“Positief. We zijn bijvoorbeeld verrast dat we bij alle events meer dan honderd aanwezigen hadden. Dat is een toename vergeleken bij andere fysieke events. En de waardering is hoog.”

Naar welk evenement kijk je uit?
“Naar het evenement op de eerste dinsdag van juli over smart cities en smart people. We worden namelijk met veel getallen om de oren geslagen. Zeker in deze coronatijd. Dat neemt alleen maar toe als we nog meer kunnen gaan meten. Dat levert een spanningsveld op, want je kunt getallen interpreteren zoals je dat wilt. Straks komen in die slimme steden veel data vrij. Hoe voorkom je dat politici ermee aan de haal gaan? Daarover gaan we het onder andere hebben.”

Dit interview met Tom Dalderup verscheen op 19 mei in AG Connect.

Over de auteur

KNVI's afbeelding
KNVI

Reacties toevoegen is alleen mogelijk voor leden, klik hier om deze pagina te bekijken binnen mijn.knvi.nl.

Volg ons op social media