Case Od Kwaliteitsawards - Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Alle nieuws

Case Od Kwaliteitsawards - Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

De Od Kwaliteitsawards 2023 zijn uitgereikt aan organisaties die hun dienstverlening aanzienlijk hebben verbeterd en waarvan de resultaten bijdragen aan kwaliteitsverbetering in de informatievoorziening. 

19 februari 2024

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verzamelt en verwerkt enorme hoeveelheden informatie rond bijvoorbeeld vergunningen en het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving door bedrijven. Een Woo-verzoek kan grote aantallen documenten omvatten. Hoe lukt het de OD NZKG om open en transparant te zijn? Een gesprek met Danny van Zoen, teammanager Proces & Informatie van de OD NZKG.

‘Openheid is een kernwaarde,’ verklaart Van Zoen. ‘De Woo noemt elf categorieën informatie die je als overheid moet publiceren. Maar in principe zouden we ook informatie die daar niet onder valt openbaar willen maken. Wij willen volledig transparant zijn, dus archiveren we ook app-gesprekken van directieleden.’ Voor bijvoorbeeld het publiceren van Woo-verzoeken is de dienst vergaand geautomatiseerd. Er is daarvoor een zogenoemde Woo-straat ingericht. Van Zoen: ‘Dat begint met een inventarisatie. Welke documenten horen erbij? Daarvoor kunnen we naast centrale systemen ook bijvoorbeeld mailboxen en schijven doorzoeken. De vraag van de indiener van het Woo-verzoek vertalen naar zo’n zoekopdracht is nog mensenwerk, maar verder is het geautomatiseerd.

>> Lees hier de complete case 'Zoveel mogelijk geautomaiseerd publiceren'

Over de auteur

KNVI's afbeelding
KNVI

Reacties toevoegen is alleen mogelijk voor leden, klik hier om deze pagina te bekijken binnen mijn.knvi.nl.

Volg ons op social media