‘Een onderscheid maken tussen data en informatie is onzin!’
Aanmelden
Het woord “data” wint nog steeds aan populariteit. Zowel zakelijk als in ons privéleven worden we dagelijks met data gebombardeerd: Van statistieken over COVID, de oorlog in Oekraïne, de laatste financiële trends in het bedrijf tot de effectiviteit van de laatste marketingcampagne. Data is dus letterlijk overal. We spreken over vele ZettaBytes (1021) en de snelheid waarmee de berg data groeit is ronduit onthutsend. Hoe goed die statistieken dan zijn is maar de vraag. Er zit veel kaf (lees: statistisch gegoochel met data) tussen het koren.
Als gevolg van deze opmars zien we dat “datamanagement” steeds belangrijker wordt, zo niet absoluut noodzakelijk. Hierin schuilt wel een risico: als we niet uitkijken trappen we in de valkuil van buzzword bingo.
Bas van Gils prikkelt ons in deze sessie met de stelling: ‘het is onzin om een onderscheid te maken tussen ‘data’ en ‘informatie’’. Aan de hand van deze stelling en geïllustreerd met een praktijkcase zal Bas ingaan op een aantal aspecten rond data en goed datamanagement, Bas is partner bij Strategy Alliance, docent aan de Antwerp Management School en auteur van o.a. het boek ‘Data Management, a gentle introduction’.